0

مقدمه‌ای بر حقوق مالکیت فکری همراه با ترجمه قانون حمایت مالکیت فکری مصر

روی جلد
پشت جلد

دانلود فهرست مطالب

حقوق مالکیت فکری امروزه اهمیت فوق‌العاده‌ای در جهان پیدا کرده و یک رشته مستقل حقوقی به شمار می‌آید که هم به حقوق مدنی و هم به حقوق تجارت و هم به رشته‌های دیگر علوم انسانی مرتبط است و در واقع یک موضوع میان ‌رشته‌ای است که توجه بسیاری از دانشمندان علوم انسانی را به خود جلب کرده است. در این زمینه، در سطح جهانی، کتاب‌ها و مقالات بسیاری تألیف شده، تحقیقات قابل ملاحظه‌ای انجام گرفته، قوانین بسیاری وضع شده، آرای فراوانی صادر گردیده و پیمان‌های بین‌المللی متعددی منعقد شده و می‌شود، به‌گونه‌ای که حقوق کشورها در این خصوص به هم نزدیک شده است. آثار فکری در دو بخش مالکیت ادبی و هنری و مالکیت صنعتی بخش مهمی از ثروت کشورها را تشکیل می‌دهد و در اقتصاد کشورها نقش بسزایی را ایفا می‌کند، به‌گونه‌ای که کمتر کسی است که به نحوی با فرآورده‌های فکری سر و کار نداشته باشد.

خوشبختانه در کشور ما هم این رشته امروزه مورد توجه خاص حقوقدانان، اقتصاددانان و دانشمندان و دست‌اندرکاران مسائل اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاستمداران و مصلحان اجتماعی است. جای خوشوقتی است که رشته مالکیت فکری از چند دهه پیش در دانشگاه‌های بزرگ کشور در سطح کارشناسی ارشد تشکیل شده و استادان برجسته و کارشناسان متخصص در این زمینه تربیت شده‌اند و مالکیت فکری رشته‌ای پویا و در حال تحول است. کتاب‌ها و مقالات متعددی هم به زبان فارسی در این زمینه تألیف و ترجمه شده، هرچند که جای کار در این خصوص باقی است. متأسفانه قوانین ما در این ‌باره روزآمد و کافی برای رفع نیازهای امروز و حمایت از پدیدآورندگان آثار فکری نیست. البته لوایحی در این زمینه فراهم آمده، بویژه لایحه نسبتاً خوبی در خصوص مالکیت ادبی و هنری که با قوانین کشورهای پیشرفته قابل مقایسه است تهیه و در سال 1395 به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده که در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصویب شده است.

در این کتاب تعاریف و مفاهیم اصلی و اصول و مبانی مالکیت فکری با زبانی گویا و نظم منطقی و با فارسی روان و ساده بیان شده، به‌گونه‌ای که افراد غیر حقوقدان هم می‌توانند از آن بهره جسته، با اصول و مبانی و مفاهیم اصلی این رشته آشنا شوند. کتاب، مشتمل بر مطالب سودمندی درباره اصول مالکیت ادبی و هنری و مالکیت صنعتی و حقوق مجاور یا مرتبط با مالکیت ادبی و هنری، از جمله حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان آفریده‌های فکری، شرایط اعطای این حقوق، مدت حمایت، مبانی فلسفی و شرعی این حقوق، اسناد بین‌المللی، تعارض قوانین در مالکیت فکری، حقوق مالکیت فکری در فضای مجازی، حقوق موضوعه ایران در این زمینه، رابطه این حقوق با حقوق رقابت، نهادهای حمایت از مالکیت فکری، خصوصاً سازمان جهانی مالکیت معنوی، معرفی استادان برجسته خارجی جهت تماس با آنان و منابع علمی بسیاری در این زمینه است.

بخشی از کتاب ترجمه قانون مالکیت فکری مصر می‌باشد که مصوب 2002 و قانونی پیشرفته مشتمل بر 206 ماده است که برای تکمیل حقوق ایران و بهره‌برداری در اصلاح و تکمیل لوایح تقدیمی به مجلس شورای اسلامی هم قابل استفاده است.

نظری ثبت نشده

دیدگاه شما