0

تعارض قوانین و حقوق مالکیت فکری

روی جلد
پشت جلد

  • امتیاز
  • نام کتاب تعارض قوانین و حقوق مالکیت فکری
  • قیمت 1,200,000 ریال
  • شابک
    1. 978-622-212-177-8
  • تعداد صفحات 462
  • نوبت چاپ 1
  • سال انتشار 1400
  • شماره جلد / نوبت ویرایش 1 / 0

دانلود فهرست مطالب

حقوق مالکیت فکری امروزه بیش از پیش در عرصه‌ی تجارت بین‌الملل اهمیت یافته و سهم عمده‌ای از این حوزه را به خود اختصاص داده است. در واقع با تغییر رژیم توسعه‌ی اقتصادی کالا محور به توسعه‌ی اقتصادی دانش محور و همچنین با از میان رفتن مفهوم مرزهای فیزیکی همزمان با ورود اینترنت، حقوق مالکیت فکری با جنبه‌ی بین‌المللی‌اش هسته‌ی‌‌ مرکزی اهمیت، در برنامه‌ی توسعه‌ای کشورها به حساب می‌آید. با توجه به فراهم آمدن امکان انتقال سریع اموال فکری و افزایش معاملات بین‌المللی این حقوق، به طور موازی، نگرانی کشورها در جهت حفظ حقوق اتباعشان و همچنین نگرانی دارندگان حق نسبت به تضمین آنها و وجود بستر مناسب قضایی برای جلوگیری از نقض حقوقشان، افزایش یافت و در نتیجه کشورها را بر آن داشت که در زمینه‌ی یکپارچه سازی این حقوق و تعیین استانداردهای حمایتی به توافق برسند که این مهم در موافقت‌نامه‌ی مربوط به جنبه‌های تجاری حقوق مالکیت فکری(تریپس) تا حدودی فراهم شد. تعارض قوانین مطابق مفهوم برگزیده در این کتاب، که مترادف با مفهوم حقوق بین‌الملل خصوصی است، در حوزه‌ی حقوق مالکیت فکری برخلاف حوزه‌ی حقوق خصوصی، موضوع قانونگذاری مقننین نبوده است و حقوق مالکیت فکری و تعارض قوانین هر کدام به عنوان یک قالب حقوقی مستقل توسعه پیدا کرده‌اند و وجوه مشترک این دو حوزه مورد بحث دانشمندان حقوقی در سال‌های اخیر بوده است اما، باز هم توجهی که شایسته‌ی موضوع باشد، صورت نپذیرفته است.

کتابی که همکار جوان و پرمایه‌ی ما تألیف نموده‌اند به مسئله‌ی اصلی شناسایی بین‌المللی حقوق مالکیت‌های فکری پرداخته است و در صدد رفع این خلأ برآمده است. اهمیت حقوق مالکیت فکری در دنیای معاصر پس از انقلاب انفورماتیک، بسیار چشمگیر بوده و در واقع تجارت بین‌المللی را تحت تاثیر خود قرارداده است.این مسئله که آیا انقلاب انفورماتیک موجب بهبود شرایط زندگی مردم و مخصوصا گسترش مناسبات اجتماعی و فرهنگی است یا خیر هنوز محل بحث است لیکن متعاقب این تحول، فعالیت سازمان تجارت جهانی سبب شده است که انباشت ثروت به نحو بی سابقه‌ای از محل سرمایه‌گذاری در مالکیت‌های فکری افزایش یابد و شکاف طبقاتی بین طبقات کم درآمد جامعه و اقلیت کنترل کننده‌ی سرمایه‌ها افزایش یابد. در عین حال انقلاب انفورماتیمک سبب شده است که صنعتگران و صاحبان حرف مشاغل خود را ازدست بدهند و در واقع کارگران صنعتی با مسئله‌ی جدی بیکاری در سطح گسترده مواجه شوند.

اما هدف این کتاب، مطالعه‌ی جنبه‌ی علمی قضیه و آثار انقلاب انفورماتیک بوده و از آنجا که به طور کلی همه‌ی کشورها در صورت الحاق به سازمان تجارت جهلانی ناچار به رعایت قواعد حقوقی این سازمان مخصوصا شرایط موافقت‌نامه تریپس می‌شوند، از هم اکنون ناچارند خود را با مسائل مربوط به جهانی شدن مالکیت‌های فکری آماده کنند.

کشورهایی مثل ایران که هنوز به سازمان تجارت جهانی ملحق نشده اما تمایل به الحاق دارند باید حقوق بین‌الملل خصوصی خودرا با توجه قوانین متحد الشکل بین‌المللی و مخصوصاً شرایط موافقت‌نامه تریپس و سایر عهدنامه‌های مالکیت فکری به تدریج منطبق نمایند.

نظری ثبت نشده

دیدگاه شما