0

حقوق مصرف کننده در نظام بانکی

روی جلد
پشت جلد

  • امتیاز
  • نام کتاب حقوق مصرف کننده در نظام بانکی
  • قیمت 650,000 ریال
  • شابک
    1. 978-622-212-196-9
  • تعداد صفحات 256
  • نوبت چاپ 1
  • سال انتشار 1400
  • شماره جلد / نوبت ویرایش 1 / 0

دانلود فهرست مطالب

سازمان ملل متحد در رهنمودهایی که در سال 1999 در خصوص حمایت از منافع مصرف کنندگان در همه کشور­ها ارائه داده یادآور شده است که دولتها باید حقوق مصرف­کنندگان را از طریق تدوین قوانین و مقررات مناسب مورد حمایت قرار دهند. اما به صرف اعلام سازمان ملل، اجرای این حقوق الزام قانونی و عملی به خود نمی‌گیرد بلکه نیازمند داشتن مستندات، الزامات و پشتوانه قانونی در هر کشوری می‌باشد.

حقوقی که رعایت آن مورد تاکید سازمان ملل می­باشد عبارتند از: 1- حق برخورداری از سلامت و ایمنی. 2- حق در اختیار داشتن اطلاعات صحیح و کامل.
3- حق برخورداری از بازار رقابتی و ضد انحصار 4- حق لحاظ شدن تامین نیازهای اساسی در تصمیم گیری­ها. 5- حق بر جبران خسارت. 6- حق داشتن آموزش. 7- حق داشتن محیط زیست سالم. 8- حق داشتن تشکل. مصرف کننده در حوزه خدمات بانکی نیز از اکثر قریب به اتفاق این حقوق برخوردار می­باشد. مصرف­کننده حق دارد اطلاعات راجع­به انواع خدمات بانکی، انواع تعرفه­ها، میزان سود تعلق گرفته به سپرده­ها و... در اختیار داشته باشد و همچین حق دارد از نظام بانکی ارائه خدمات مطلوب، ارزان و قابل دسترسی تقاضا نماید.

مطابق تعریف سازمان مصرف کنندگان اندونزی، حقوق مصرف کنندگان عبارت است از: ایجاد توانایی لازم برای سازماندهی مصرف­کنندگان به منظور احقاق حقوق خود در مقابل تولید­کنندگان کالا و خدمات از طریق ارائه اطلاعات و آموزش به مصرف کنندگان، میانجیگری با ارائه کمک­های قانونی به مصرف­کنندگان در صورت ناتوانی آنها در حل مشکلات خود، حمایت در مقابل اثرات سوء سیاست­های دولتی و وضع قوانین و مقرراتی که لازم است مصرف­کنندگان برای حمایت از حقوق خود داشته باشند. حقوقی که در زمینه حقوق مصرف­کننده رعایت آن مورد تاکید سازمان ملل می­باشد عبارتند از: 1ـ حق برخورداری از سلامت و ایمنی. 2ـ حق در اختیار داشتن اطلاعات صحیح و کامل. 3ـ حق برخورداری از بازار رقابتی و ضد انحصار.
4ـ حق لحاظ شدن تامین نیازهای اساسی در تصمیم گیری­ها. 5ـ حق داشتن جبران خسارت. 6ـ حق داشتن آموزش. 7ـ حق داشتن محیط زیست سالم. 8 ـ حق داشتن تشکل.

نظری ثبت نشده

دیدگاه شما