قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی

• نام کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی
  • شابک 978-964-5997-04-3

📌كتاب حاضر در سه جلد تقسيم شده است :
جلد اول: اموال
جلد دوم : اشخاص
جلد سوم : ادله اثبات دعوا
📌نويسنده محترم در مقدمه كتاب حاضر بيان داشتند كه حكمت تدوين مجموعه قوانين، گردآوری قواعدی است که طبع و هدف مشترك دارند و ارتباط آن ها به گونه ی اندام های یک پيكر است. اين مجموعه ها به طور معمول، موارد اجرای مصاديق چند اصل مهم و بنيادی هستند. هر قاعده، سايه بر سر ديگری دارد و روح اين تركيب و ارتباط، راهنمایی تفسير هر يك از قواعد جزئی است.
📌دشواری در اين است كه دست يافتن به روح مشترك هر نظام، مستلزم احاطه بر تمام قواعدی است كه در ايجاد اين مفهوم انتزاعی دخالت دارد.
📌مجموعه كهنی را كه امروز قانون مدنی می نامیم تنها محدود به ١٣٣۵ ماده اصلی نیست، شاخه های بسياری از آن خشكيده و از نظام حقوقی کنونی خارج شده و پيوندهای گوناگون و تازہ به جای آن ها نشسته است.
📌در ادامه، استاد ارجمند اشاره بر چند ویژگی مهم اثر حاضر داشتند:
۱-در مجموعه حاضر سعی شدہ است تا با تطبيق نسخ قبلی قانون مدنی و مقابله با اسناد رسمی قانون گذاری، متن صحيحی از قانون ارائه شود.
٢-برای هر ماده، عنوان جدا تعيين شده است تا به حكم مورد نياز و زمينه فهرست الفبایی از واژہ های اعلام، دسترسی سادہ تر باشد.
۳-در شرح مواد قانون مدنی،  به مواد ديگر قانون مدنی یا سایر قوانینی كه به گونه ای در تعیین مفهوم و قلمرو ماده مورد نظر اثر دارد اشاره شده است.
۴-یکی از اهداف اصلی مجموعه هايی از این دست مثل مجموعه حاضر، اين است كه نمايانگر حقوق واقعی و زنده اجتماع باشد و نموداری از آن چه در جهان واقعیت ها می گذرد و در عمل به كار می آید باشد كه رويه قضايی حاوی بخش مهمی از اين جهان واقعی است، عدالتی است كه دادرسان در چارچوب قوانين به آن رسيده اند و به احتمال زياد است، دادخواهان آينده نيز با آن روبرو می شوند،
با توجه به اين كه راجع به رويه قضايی و آراء محاكم، در اين زمينه، هنوز مجموعه منسجم و واحدی تهيه نشده است، در اين مجموعه سعی شده با اشاره به رويه قضايی، تا حدی این خلاء پر شود.